|
چهارشنبه 30 اردیبهشت 1405 شماره 2120
عادله یوسفی راد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ذخایر دارویی در سطح استان به صورت هفتگی رصد می شود و با وجود برخی محدودیت ها، تاکنون کمبود حادی که روند خدمت رسانی به بیماران بستری را مختل کند گزارش نشده است. جواد نظری با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و حملات دشمنان به مراکز درمانی و تولیدی، اظهار کرد: این شرایط بر تامین دارو در استان تاثیر گذاشته است، اما با پیش بینی های صورت گرفته و پیگیری های مستمر، تلاش می شود تا کمترین آسیب به بیماران وارد شود. وی در ادامه با اشاره به پیش بینی بحران دارویی از اواخر آذر و اوایل دی ماه سال قبل، افزود: باوجود مشکلات مالی، تلاش شد تا با افزایش نقدینگی و تامین ذخایر دارویی در مراکز درمانی برای بازه زمانی سه تا 6 ماه، از بروز چالش جدی برای بیماران بستری جلوگیری شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: در حال حاضر، شکایت زیادی در خصوص کمبود دارو یا تجهیزات برای بیماران بستری وجود ندارد، اما اذعان داریم که کمبود برخی داروها در سطح کشور، مشاهده می شود که علت آن عمدتاً کمبود مواد اولیه است. نظری از مردم استان مرکزی درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه کمبود یا مشکل دارویی، دانشگاه علوم پزشکی را در جریان قرار دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با ابراز امیدواری از حل اساسی مشکلات دارویی در سطح کشور، تاکید کرد: تا زمان رفع کامل مشکلات، تمام تلاش خود را برای کاهش آسیب به مردم در حوزه دارو به کار خواهیم بست. وی همچنین خاطرنشان کرد: وضعیت ذخایر دارویی در سطح استان به صورت هفتگی رصد و گزارش های مربوطه پیگیری می شود. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک؛ با وجود برخی محدودیت ها، به دلیل پیش بینی های صورت گرفته تاکنون معضل حادی که روند خدمت رسانی به مردم را با اختلال مواجه کند، مشاهده نشده است. نظری گفت: همچنین در حوزه خدمات اورژانسی، طرح های جایگزین برای بخش سوختگی پیش بینی شده تا در صورت نیاز، انتقال خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود. وی در ادامه مقوله جمعیت و کاهش نرخ فرزندآوری را یک مسئله چندوجهی دانست و تاکید کرد: نباید تنها فاکتور اقتصاد را عامل اصلی کاهش جمعیت دانست، بلکه مؤلفه های فرهنگی نیز در این زمینه نقشی اساسی ایفا می کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به تغییر الگوهای فرهنگی در جامعه افزود: در گذشته سن مناسب ازدواج برای آقایان کمتر از 25 سال بود، اما امروزه فرهنگ نادرستی شکل گرفته که سنین زیر 30 سال را برای تشکیل خانواده زود می پندارند. نظری اضافه کرد: اصلاح این نگرش های غلط نیازمند ورود جدی نهادهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش است تا مزایای ازدواج و بارداری در سنین مناسب را برای نسل جوان تبیین کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود، حفظ جمعیت موجود را به اندازه تولد نوزادان حائز اهمیت دانست و از آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای ابراز نگرانی کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: ایران در رتبه های نخست جهانی در تلفات جاده ای قرار دارد و این حوادث باعث از دست رفتن سرمایه های انسانی در سنین جوانی و تولیدمثل می شود. نظری عوامل متعددی نظیر کیفیت خودروها، ایمنی جاده ها، فرهنگ رانندگی و فرآیند صدور گواهینامه را در این بحران دخیل دانست و گفت: با وجود تلاش اورژانس برای کاهش زمان رسیدن بر بالین مصدومان، حل این مشکل نیازمند همکاری تمامی دستگاه هاست. وی نسبت به بسته شدن پنجره جمعیتی در ایران هشدار داد و با تاکید بر ضرورت اقدامات فوری و هماهنگ در این زمینه، گفت: چنانچه از فرصت باقی مانده برای جوان سازی جمعیت استفاده نشود، در آینده با بحرانی مواجه خواهیم شد که جبران آن ده ها سال طول می کشد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به نتایج بررسی های اخیر مرکز بهداشت اراک بر اساس سامانه سیب،گفت: در نظرسنجی از افراد در سن باروری، مسائل معیشتی و دغدغه های اقتصادی به عنوان یکی از اصلی ترین موانع فرزندآوری مطرح شده است. نظری تصریح کرد: در کنار اقتصاد، نگرانی از آینده، مشکلات مسکن و دغدغه تأمین نیازهای اولیه مانند شیرخشک و تغذیه نیز در تصمیم خانواده ها اثرگذار است. وی با تاکید بر لزوم ایجاد آرامش خاطر برای خانواده ها به واسطه دستگاه های ذی ربط خاطرنشان کرد: باید با حل مشکلات معیشتی و رفاهی، احساس امنیت لازم برای فرزندآوری و بزرگ کردن کودکان در جامعه تقویت شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در بخش دیگری از صحبت های خود، از صدور مجوز ساخت 280 تخت جدید برای راه اندازی بخش تخصصی روانپزشکی در مجاورت بیمارستان امیرالمومنین (ع) این شهر خبر داد و گفت: عزم این دانشگاه برای ارتقای خدمات روانپزشکی در استان مرکزی جزم است. وی با اشاره به برنامه ریزی ها و طی مراحل قانونی ماده 23 برای این پروژه بزرگ درمانی اظهار کرد: پیش بینی می شود فرآیندهای اداری مربوط به این بخش حدود یک سال به طول بی انجامد. نظری موقعیت مکانی این مرکز را در مجاورت بیمارستان امیرالمومنین (ع) مناسب توصیف کرد و افزود: ایجاد فضای محیطی باز و متناسب با نیاز بیماران روانپزشکی از اولویت های طراحی این مجموعه است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک به اقدامات کوتاه مدت دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای فعلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخشی از خدمات روانپزشکی در طبقه اول بیمارستان ولیعصر (عج) راه اندازی شده است. نظری همچنین از بازسازی و تجهیز بخش روانپزشکی اطفال خبر داد و تصریح کرد: با توجه به ضرورت جداسازی فضای درمانی کودکان زیر 18 سال، این مرکز تخصصی تا پیش از پایان بهار سال جاری به بهره برداری رسمی می رسد.
|